Elmagányosodás

Magam is jelen voltam ezen a fura bemutatón. Fekete J. József megnyitó beszéde a könyv bemutatóján, 2003. febr. 22-én igazán megragadott, bár BDK nem épp a kedvencem:

Elmagányosodás

Avagy minden kritikus tudja: könnyebb a könyvet megírni, mint beszélni róla

Balla D. Károly: VakCina. Liber-All. 2003.

Hölgyeim és Uraim, kedves Barátaim!


Szívemnek kedves kiadvánnyal jelentette be indulását a Liber-All Kiadó, Balla D. Károly VakCina című, vegyes műfajú kötetével, ezért engedjék meg, hogy néhány keresetlen gondolattal hozzájáruljak a könyv népszerűsítéséhez.


Maradandó ez a könyv, mint a hajdani védőoltás nyoma a karunkon, és e maradandósága által máris több mint könyv, inkább bélyeg, billog inkább, vagy pecsét lenyomata, ami hitelesíti a szerzőnek az irodalom illékony közegében felsejlő, sohasem teljesen megfogható, biztonsággal nem azonosítható lényét. Száraz lenyomat a dupla sorközök fölött, ami egybefogja a mozaik széttartó erőktől egymásnak vetülő kockáit, vagy még inkább pásztorlevelek öles kutyanyelvei végén pirosló viaszba nyomott gyűrű monotípiás negatívja, ami lehetne például pecsétje az intellektust magába záró félelmek ajtajának, őrzője az akcidentalizmus kifürkészhetetlenségével szemben. Lakodalmi fonott kalács méretét meghazudtoló aranytányér-pecsét az egyiptomi papok nyakában, vagy az életet jelképező „anh” keresztje a fáraó fülönfüggőjén: jel, pecsét, lenyomat.


Az élet megértésének lenyomata, Hermész Triszmegisztosz bölcseletének gyakorlati megvalósítása, a „fordul a kerék” tapasztalatának szépirodalomként megfogalmazódó kőnyomata. Természetesen távol attól, hogy a szerző a hermetizmus paravánja mögül nyilatkozna meg: az őszinte és egyenes beszéd híveként egyaránt nyílt és közvetlen versben és prózában, fikcióban és esszében. Pedig az irodalmár eredendően ősi magatartása az elmagányosodás. Nem az egyedüllétként értelmezett magány, hanem a magányosság lelkiállapotának kialakítása vagy elérése, egy olyan virtuális tér maga köré való építése, amelyben szelleme egyedülállóvá válik, és olyan energiák birtokosává lesz, amelyek ha csak parányit, de lendíthetnek a keréken, kimozdíthatják azt holtpontjából és elindíthatják a hátrányt előnybe fordító mozgást.


Ez Balla D. Károly könyvének bölcsessége: az elmagányosodásból mozgást generáló bizakodás. A kötet VakCiNéma című fejezetének alapötlete, hogy siketeknek és vakoknak felváltva néma- és vakfilmeket vetítenek, eleve az embernek a hatványozott hátrányok előtti kiszolgáltatottságát példázza. A mozi nézői, illetve hallgatói leggyakrabban a River Of No Return előadásaira ülnek be, lenyűgözve élvezik a szilaj folyóval folytatott heroikus küzdelem képkockáit, a siketek fülében ott dübörög a sziklákon átrobajló víz, a vakok látják a tutajt kormányzó fiatalember karjának dagadó izmait, orrukban elválaszthatatlanul összemosódik a fáradtolajjal átkent deszkapadló szaga és az előadás szünetében kézi pumpával szétfújt rózsavíz illata.


A véletlenszerűségekkel való tudatos szembefordulás filozófiáját olvashatjuk ki a következő, V-akcidencia című ciklus szabad- és prózaverseiből. Szinte minden vers formailag különbözik a többitől, ha nem is kimondottan verstani értelemben, a költői megszólalás tekintetében mindenképpen: az aforisztikus megállapítástól a monológon át a dialógusig, majd a többszólamú, párhuzamos szerkesztésű költeményekig változik a megszólaló perszóna hangja, modalitása, tonalitása. Vagyis inkább perszónáké, mert ez a költő valódi arca, a megszólaló személyek folytonos változása, minden vers egy külön perszóna, olykor több is, együtt a végtére is egynemű és önazonos személy, a költő drámájában, az újabb és újabb alkotások felé sarkalló versek kudarcaiban. Hiszen a költészet a szabadság műfaja, a dolgokat nem érinti, és nem birtokolja, hanem feloldja őket és a levegőbe fújja… egy-egy költemény a beteljesületlenség illékony kudarca, az újabb költemény, az újabb perszóna felé hajszol. Számomra különösen fontos a Campus Stella és a The Night Ride Across the Caucasus opus, hiszen ezekben a versekben nyílik meg a szerző leginkább a soron következő, VakCina című fejezet esszéisztikus, vallomásos prózája irányában, mintegy bevezetve az olvasót abba a személyes szférába, amelynek a még irodalmon belüli kifejezésére csupán a költészet és az esszé ad lehetőséget. Meddig feszíthető a húr a literatúra hangszerén, hogy a pengetés még artikulált hangot csaljon elő belőle, illetve, meddig használható a bölcselet, hogy a fokozódó igyekezet egyre erősebb ellenállásba ütközik, amiből következően engednünk kell a nyomásnak, hogy az megszűnjön. Ez itt a fő és megkerülhetetlen kérdés. Vagy, miként Balla D. Károly írja: „Meg kell előbb kicsit betegednünk ahhoz, hogy később ne legyünk nagyon betegek”.
 
Erre szolgál a VakCina. 
 

Balla D. Károly

The Night Ride Across the Caucasus

Dzsidzsinek

ahogy át és keresztül

keresztül a pompás magasakon

ahogy a lábak paták pedálok kerekek

ahogy a kaptatás üteme a tüdőben fülben halántékon

ahogy sípol dagad lüktet

roppanásig dagad és mindegyre elalél

és ahogy a ritkuló légben az elme elmereng

ahogy az elme reng rendül megdöbben

mert lentről még nem tudni nem sejteni elképzelni se lehetséges

mert lent minden ismerős és minden belakott

a zugok a gondolatok

lent mindent tudsz és mindenre van magyarázat

és azt hiszed hogy mit neked

hogy bármikor meghághatod

mint engedelmes nőt

nem kellenek kötelek hágcsók

elég pár bók és ügyes csók

és már túl is jutottál rajta

gondolod lentről

lentről a magasság kicsinység

de a magasban a lent válik kicsinyessé

ó mit is kerestél ott

mit kerestél köztük azon a laposon

a mosoly arcodon – alig látni – átoson

alig látni a ritka levegőjű sűrű éjszakában

alig látni bármit is

nincsen hold és nincsenek csillagok

csak valami nem is fény nem is szín derengés

ahogy körbefogja a dolgokat

csak a lüktetés

a kaptatás üteme

ahogy a lábak paták pedálok kerekek

fel egyre feljebb

és végre

végre ott vagy a gerincen

lelked nagy vízválasztójánál

két világ határán

ÉS VÁLASZTHATSZ

elgyötrődtél de választhatsz

légszomj kínoz de választhatsz

elfogyott az ennivalód de választhatsz

nincs egy korty vized de választhatsz

se lámpád se takaród de választhatsz

még azt is megteheted hogy a nemválasztást választod

ezért

csak ezért kellett ide feljönnöd

nem azért hogy bevárd a hajnalt

és a nap fényes felkeltét megcsodáld

nem azért hogy másnak magadnak bárkinek megmutasd

nem azért hogy messzebb légy a poros lapostól

nem azért hogy közelébb az Araráton lakóhoz

hanem hogy megérezd

ahogy a lábak paták pedálok kerekek

ahogy a lüktetés tüdőben fülben halántékon

ahogy a ritkuló légben a csillagtalan sűrű éjszaka

után

lelked vízválasztóján

eldöntheted

ezért kellett át és keresztül

hogy érezd

most már akár vissza is

mielőtt megvirrad

 

Bár a vers fölött az én nevem áll, ez inkább csak formalitás, hiszen szerzőségem ez esetben enyhén szólva kétséges, bizonytalan. Akkor is, ha a költemény a Liber-ALL kiadó által most megjelent VakCina c. könyvem részét képezi. Ugyanis ez a kiadvány sok tekintetben eltér a megszokottól. Ennek részletezésére itt nincsen mód, annyit azonban szeretnék leszögezni, hogy a Night Ride… létrejöttében a sajátommal azonos jelentőségű szerepet játszott az ajánlásban említett Dzsidzsi csakúgy, mint a verset a virtuális könyvbemutatón előadó Bodolay Klára, továbbá maga az alkalom, a helyzet, amelyben szerzői mivoltom feloldódhatott. További részletek itt: http://liberall.kht.hu(BDK)

Címkék: , ,

weblap seo - honlapok keresőoptimalizálás - google-helyezés javítása - első hely

honlapoptimalizálás: weblap.org - seo - prémium linképítés | google: weblap.blog | keleti gyógyászat: ayurveda.balladium.hu - pr-cikk egészség, életmód, gyógyítás  

Tovább a blogra »